3 veci, ktoré som sa naučil ako “first-time” SCRUM Master

Pred pár týždňami som na LinkedIne zdieľal post o svojom prvom zážitku so SCRUM-om. Išlo o projekt organizovaný TUKE, v ktorom desiatky teamov proti sebe súťažili o vytvorenie najlepšieho produktu pre zákazníka. Mal som možnosť si SCRUM nielen “ohmatať”, ale aj sedieť na mieste vodiča ako SCRUM Master.

A bolo to super! Zažili sme tri mesiace intenzívneho osobného rozvoja.

Anyway, chcel by som sa s tebou podeliť o 3 veci, ktoré som sa počas práce na Omnichatteratori (áno, tak sa volá naša appka) pod vedením chalanov z NXT Soft s.r.o. naučil.

Čo je SCRUM?

V skratke, SCRUM je spôsob vývoja projektov v ktorom sa finálny produkt kryštalizuje postupne, tzv. po “šprintoch”. Tím niečo naprogramuje, otestuje, odprezentuje výsledok zákazníkovi a až na základe výsledkov sa postupuje ďalej.

Akýmsi opakom tejto metódy je tzv. “Waterfall”, kedy už na začiatku existuje presná predstava o finálnom produkte. Tá sa pretaví do hotového produktu, ktorý zákazník uvidí až na konci (menšia agilnosť pri vývoji).

Najprv kontext

Ako som spomínal, bola to moja prvá skúsenosť. Tento článok ti pravdepodobne nedá veľa ak máš aspoň dve skúsenosti.

Body v tomto článku sa týkajú takmer úplne menežmentu tímu. Ak hľadáš technické rady, prihodil som jednu na záver.

Popri škole sa venujem množstvu iných aktivít, preto bolo pre mňa nutné optimalizovať produktivitu nášho tímu.

1. Nie je nič lepšie ako suchý vtip na úvod

Často sa v živote zvyknem z vecí vystresovať. Podľa slov môjho endokrinológa mám štítnu žľazu 30-ročnej ženy (nech to znamená čokoľvek).

Tentokrát som si sľúbil, že stresu nedám šancu a to aj navzdory tomu, že mi brutálne záležalo na výsledku.

Jedna z metód, ktorou som tento “mamvritizmus” chcel dosiahnúť bolo, že sa nebudem brať vážne. Dal som si za úlohu začať každý stand-up suchým vtipom.

Áno, trochu cringe, súhlasím. Fungovalo to však brutálne. Skôr, ako si to stihol uvedomiť sme všetci strieľali suché vtipy sprava a zľava, smiali sa, prelamovali ľady. Atmosféra bola oveľa príjemnejšia aj počas náročných chvíľ.

Tento humor prirodzene pretiekol aj do stretnutí so zákazníkom a myslím, že všetok ten smiech v nás vyvolával to najlepšie.

2. Nikto nemá rád dlhé meetingy

Na meetingoch som sa za svoju krátku kariéru stihol naučiť veľa vecí, napríklad z čoho sa skladá pero alebo že z kancelárskej spinky sa dá urobiť celkom frajerské S-ko.

Všetci chceme urobiť svoju prácu a ísť sa domov. To platilo ešte viac v našom prípade, keďže sme za svoju prácu nedostali zaplatené.

Počas prvých šprintov sme sa často zasekli na nejakom probléme alebo technikálii, ktorej rozumela iba časť tímu, zatiaľ čo zvyšok ticho sedel a (pravdepodobne) scrolloval feed. Inokedy sme pri vysvetľovaní svojho kódu išli do zbytočných detailov.

Nielenže sú takéto meetingy brutálna nuda, ešte k tomu sú aj neproduktívne. Neveríš mi? Jedna z prvých vecí, ktoré Elon Musk urobil po kúpe Twittru bola eliminácia zbytočných meetingov.

Dĺžky standupov sa mi teda podarilo násobne zredukovať vďaka týmto pravidlám:
1. Ak téme nerozumejú všetci zúčastnení, téma nepatrí do callu.
2. Ak sa niekto zakecal, povedz mu to. Ideálne s citom.
3. Vyhraď si presný čas na meeting a neprekroč ho ani za nič!

3. Etter Destillere, Etter Destillere, Etter Destillere

Adekvátne šírenie informácii a záverov z meetingov úzko súvisel s tým, ako efektívne prebiehal vývoj v danom šprinte.

Dosť dobrá veta.

Vždy mi prišlo veľmi jednoduché niečo prepočuť, hlavne ak bolo 9 hodín večer a my sme riešili akési technické nezmysly. Ak to ešte k tomu bolo povedané “len tak” medzi rečou bez zopakovania mohlo sa ľahko stať, že vznikne frustrácia, následne chyba a veľa zbytočných otázok.

S komplexnosťou a množstvom kódu sa pravdepodobnosť chyby ešte násobila.

Brutálne sa mi osvojilo poznámkovať úplne všetko, následne to destilovať, destilovať a destilovať do čo najstručnejšej formy a zdieľať so svojimi kolegami na vždy dostupnom mieste.

Kľúčove slovo: priehľadnosť. Nikomu by sa to nechcelo čítať, keby každý meeting vyproduktoval memo na pár normostrán. Poznámky museli byť stručné a priehľadné.

A nejde len o textové poznámky. Nižšie môžeš vidieť GANTT diagram, ktorý sme používali pre plánovanie každého šprintu.

NOOB BONUS: Komentovanie kódu ťa ako programátora posunie na ďalšiu úroveň

Už teraz počujem hlasy sarkasticky kričať: “No nehovoooooor :D”.

Je to tak. Komentovanie kódu je presne tá vec, ktorá z môjho “špagetového” kódu urobila organizované a pochopiteľné “dielo”.

Vždy som to odkladal na neskôr. Teraz už viem, že to bola chyba. Komentovanie kódu mi pomohlo:
1. Strategickejšie plánovať kde sa má čo udiať
2. Znížiť redundanciu kódu
3. Zvýšiť čitateľnosť pre mňa a kolegov

ĎAKUJEM!

Na záver by som chcel poďakovať svojim kolegom Samovi, Ondrovi, Rišovi a Mišovi, s ktorými bola brutálna sranda. Každý z nich k stolu priniesol vlastnú sadu zručností, čo nám umožnilo byť veľmi kompletný a schopný tím.

Rovnako by som chcel poďakovať chalanom z NXT Soft s.r.o.. Vďaka ich motivácii a konštruktívnej kritike sme si vždy boli vedomí toho, čo zlepšiť aby sme to dotiahli do úspešného konca!

Páčil sa ti môj článok? Daj mi vedieť v komentároch alebo sa so mnou spoj na sociálnych sieťach:

https://www.instagram.com/slimpavlil/

https://www.linkedin.com/in/michal-pavlis/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *